Balatonfűzfőről

Balatonfűzfő a Balaton-térség észak-keleti részén, a 71. és 72. számú főútvonal elágazásánál található, barátságos dombok és a fenséges tó ölelésében.

Három településrészből áll: Balatonfűzfő - Fűzfőgyártelep - Tobruk (Csebere) Ásatások és leletek tanúsága szerint a település története több ezer évre nyúlik vissza. Az elődök számos csatában vívtak meg sok évszázad hódítóival.

A nagyközség mai arculata századunk első évtizedeiben kezdett formálódni, s ez a folya­mat jelenleg is tart. Balatonfűzfőn a természet jóvoltából is megtalálható minden, ami a pi­henéshez, kikapcsolódáshoz szükséges. A környező dombokról felejthetetlen a kilátás: csil­logó víztükör, susogó nádasok, fehér vitorlák, esténként a túlpart fényei gyönyörködtetik az ide látogatókat.  Nyaranta a lágy-fövenyes strand megannyi szolgáltatásával a fürdőzők tízezreit vonzza. Maga a tó páratlan horgászparadicsom.

Az aktív pihenés feltételeit a sportszerető lakosság segítségével teremtette meg a település. A sportcentrum 50 m-es fedett uszodája országosan ismert. A sportolni vágyókat szol­gálják a kitűnő futball-, kosárlabda- és teniszpályák, a csodálatos vitorláskikötő és a környék számos lovaglási lehetősége is. A kényelmes szálláshelyek, a polgárok vendégszeretete, a pertmenti csárdák zamatos borai, vendéglőink romantikája és magyaros konyhája, mind hozzájárulnak ahhoz, hogy  vendégeink érezzék: Balatonfűzfőre érdemes visszatérni!

Kirándulási lehetőségek

Gyalogos túrák Balatonfűzfő környékén

Balatonfűzfő - Fűzfőgyártelep - Szalmási-telep - Hársas-völgy - Megye-hegy - Sátor-hegy ­Malom-völgy - Vörösberény. Jelzés: S, K., távolság: 10 km, túraidő: 3 óra.

Balaton partTúránk a vasútálomásról indul, a S-jelzésen. A 71-es főúton északi irányba haladunk. A fő­utat elhagyva a sportpályákhoz érkezünk (15 perc). Balra, nyugati irányba indulunk az uszo­da felé. Szamási-telep után jobbra letérve a műútról, északnyugati irányba haladunk. (15 perc) Gyümölcsösök mellett érkezünk a Hársas-völgybe. Kissé emelkedő, bokros ösvényen haladunk. Jobbra mély vízmosta árok, gyertyán- és juharfák mellett.

Tisztásra érkezünk (10 perc), öreg, kiégett vadkörtefa mellett nyugati irányba, egy ösvényen megyünk csertölgyek alatt. A romkúti völgyhöz (5 perc) érkezünk. Itt találkozunk a K-jelzéssel. A K-jelzésen dél­nyugati irányba, merőlegesen felmegyünk a fennsíkra. Innen, Ny-K irányba, fekete fenyves mellett, nyiladékhoz érkezünk. Tőlünk jobbra emelkedik a 306 m magas Megye-hegy. A nyiladékban 300 m, délkeleti irányú (25 perc) séta után az erdei út kereszteződésénél jobbra haladunk az erdő végéig. Átszelve egy facsoportokkal tarkított legelőt, keresztezzük a Veszprém - Balatonalmádi főutat (15 perc). Átszelve 100 m-t megyünk, majd jobbra for­dulva, dűlőúton, szántók, szőlők között haladunk a Sátor-hegyen. Enyhe lejtőn érünk le a Határvölgybe, majd innen déli irányt veszünk a Malom-völgyig (20 perc).

Lefelé a völgy összeszűkül. (Jobbra a Bagó-hegy, balra a Sátor-hegy kiugró pontjai láthatók.) Tisztásain kora tavasszal tömegesen nyílik a leány- és feketekökörcsin. Szemben látjuk a Vár-hegy egy részét. A Határ-völgy itt torkollik bele a Malom-völgy kiszélesedő tisztásába. Jobbról a völgy szurdokából csatlakozik hozzánk a Z-jelzés. Ezen folytatjuk utunkat. Vörösberénybe érkezünk (15 perc).

Vörösberényben találjuk az erődtemplomot, a Jezsuita kolostort, Nepomuki Szent János szobrát és a szép katolikus templomot. Innen folytathatjuk utunkat autóbusszal Veszprém, Balatonalmádi felé, visszatérhetünk Balatonfűzfőre is.

Balatonfűzfő - Varjastelep - Romkun római rilla - Hársas-Tölgy - Balatonfűzfő: Jelzés: SK, tárolság: 8 km, túraidő: 2 óra 30 perc

Balatonfűzfő vasútállomástól autóbusszal megyünk Litér Varjas-telep autóbusz-megállóig. A Mogyorós-hegy felől a K-jelzésen átrnegyünk a Veszprém - Balatonfűzfő főúton. Elhaladunk az újJlakótelep mellett a bal oldali Nyerges-hegy lábánál. Balra szép dolomit szurdokvölgyre látunk. Elérve a község szélső utcáját, folytatjuk utunkat a falu széléig (15 perc). Jobbra Litér román-kori, barokk stílusban újjáépített temploma látható. A Bendola (Mo­Qyorós) parakkal párhuzamosan egy dűlőutat követünk. Balra a Nyerges-hegy dolomitszik­lái fekete fenyőkkel tarkítottak. A geológiailag híres litéti nagy rátoldási övben haladunk. A dűlőút balra felfelé kanyarodik a hegyre. Mi kissé jobbra lefelé ereszkedünk a patakmeder közelébe és az eddigi nyíltabb terület után, sűrű bokroson követjük a jelzést az ösvényen. Ezután eltávolodunk a pataktól, majd nyílt területen leereszkedünk egy zsombékos terület szélén álló betonkávájú kút közelébe (80 perc). Itt ösvényünk megszűnik, a domb oldalán ligetes területen megyünk tovább.

Elhagyva a patakot, emelkedőn felérünk a fennsík szélére (20 perc). Eddigi irányunkat tart­va, magányos fát pillantunk meg, rajta K-jelzéssel. Bal felé 150 m-re a legelő gyepjében ró­mai-kori épületek, az ún. római villa alapfalai rajzolódnak ki. Az alapok után egy metsződés következik, az alján kúttal (15 perc). A metsződés lefelé kisebb völggyé szélesedik. A környékről nagy mennyiségű földet hord­tak el. A megbolygatott föld tele van római-kori cserépdarabokkal. (A jelzett utat nem hagyjuk el!) Völgyünk 200 m után délkeleti irányba fordul, egy molyhos, tölgyes, cseres erdőben megyünk a völgykatlanig (15 perc). Jobbra meredek dolomitok sorakoznak.

A völgy érdekessége, hogy a sziklalapok dőlése alapján ellenkező oldalon kellene a meredek, illetve enyhe lejtőnek kialakulnia. A völgykatlantól a K-jelzést elhagyjuk, délkeleti irányban, az S-jelzésen folytatjuk utunkat. A cser, tölgyes ösvényen leérkezünk egy kiégett vadkörtefához (8 perc). Borókás tisztás tárul elénk, innen déli irányba juhar- és gyertyánfák alatt  haladunk.  Balról mély vízmosta árok mellett lefelé indulva, a Hársas-völgybe érkezünk (10 perc). A völ­gy után széles kocsiútra érkezünk, majd gyümölcsfák között a Szalmási-telepre. Az S-jelzésen az uszodához és a sportpályákhoz érünk. A fűzfőgyártelepi úton, a kereszteződéstől jobbra tartva, Balatonfűzfő vasútállomásra érkezünk (20 perc).

SPORTCENTRUM, FŰZFŐGYÁRTELEP, NIKE KRT. - uszoda, tenisz, kosárlabda, kézilabda, labdarúgás Sportzentrum, Fűzfőgyártelep, Nike krt.Uszoda

FÖVENYSTRAND  Várja kedves vendégeit a Balaton északi partjának egyik legszebb strandja, Balatonfűzfőn a 71-es tőközlekedési út mentén, a település DK-i részén. Parkosított, virágos környezet, a gyerekek szempontjából rendkívül előnyös, fokozatosan mélyülő víz, családias légkör, jól felszerelt kereskedelmi és vendéglátóegységek és sok egyéb szolgáltatás teszi még kellemesebbé vendégeink üdülését.

1 % felajánlás

110405_mre_ajanlo

Támogassa Alapítványunkat Személyi Jövedelemadójának 1%-val!

„Balatonalmádi Református Egyházközségért Alapítvány"